Baggrunden for instruktøruddannelsen.

I 2019 gennemførte DGI den første instruktøruddannelse for demensvenlig træning i Hillerød  under ledelse af landsinstruktørerne Ulla Ajslev og Anne Mi Svarer  m.fl.

Uddannelsen varede 1  1/2 dag med teori og praksis, hjemmeopgave og refleksioner og sparring på egen praksis., og formålet med uddannelsen var:

Klæde instruktørerne på til at varetage demensvenlig træning med potentiale til at vedligeholde/forbedre den enkeltes sundhed.

Denne uddannelse var starten til den lange researchperiode frem til 2024 , først i iværksætterforeningen Force60.dk og siden 2023 i iværksætterforeningen Sundhedbatter Almennyttig Forening, som forventes at gå i drift i løbet af 2024.

Formålet med instruktør-uddannelsen

Demens-idræts-instruktøren kan efter endt uddannelse planlægge og gennemføre fysisk træning for mennesker med demens samt evaluere effekten af træningen i samarbejde med deltager/pårørende.

Der evalueres på:

  • Skabe glæde og øget livskvalitet
  • Motivere til en slags livslang træning
  • Sygdomsforløbet på pause
  • Forbedring af ADL (almindelig daglig livsførelse)-funktioner
  • Forbedring af kognitive funktioner
  • Bedre arbejdshukommelse, og andre eksekutive funktioner, samt reduktion af neuropsykiatriske symptomer.
  • Forbedre fysisk funktionalitet
  • Skabe nye og/eller glemte færdigheder

Om uddannelsen

Til venstre ses Sundhedbatters  kommende 4+ dages uddannelse af instruktører for relationsbaseret, demensvenlig træning, der bygger på samarbejde mellem Sundhedbatter Almennyttig Forening (projektledelse, træning, teori, praksis), Mi  , ICDP (Psykologer-Livskvalitet og læring gennem professionelt relationsarbejde),  DGI Midt- og Vestsjælland (Sunde seniorer og Foreningsservice), samt donatorer.

Om indholdet :

Rammerne

4 dages uddannelse fordelt over ca. 1 måned med mellemliggende video-produktion og analyser af undervisningen. Ingen eksamen og ingen principielle adgangskrav.

Teori

Demens og almen træning i teoretisk perspektiv

Praktik

Anvender de 8 samspilstemaer i undervisningssituationer

Der anvendes bordtennisrobot, deltager og instruktøraspirant samt underviser sammen, evt. 2 deltagere ved samme bordtennisbord. Indlæring af færdigheder rent bordtennisteknisk er ikke vigtig, bortset fra rammerne omkring undervisningen. Der fokuseres på undervisers supervision af undervisningen og på evaluering af instruktøraspiranters videoer, som optages mellem undervisningsdagene to og to

Click here to add your own text