” sammen KAN vi”

” sammen KAN vi” er det vigtigste element i vores koncept næst efter  relations-dannelsen , fordi vi vil skabe effekt og resultater fra den relationsbaserede træning for mennesker med ønske om forebyggene træning og mennesker med demens.

Processen:

Hvem er ”vi” ?

Enkelte eller kombinationer af nedenstående sammen med demensinstruktøren:

  1. Sundhedbatter
  2. Borgeren/mennesket med demens
  3. Pårørende(netværk
  4. Plejecenter, pleje- og omsorgspersonale/foreningen/træningsstedet
  5. Kommunal demenskoordination
  6. Demensklinikker
  7. Demensinstruktørerne (Det er instruktørernes opgave at bygge bro mellem ovenstående, hvor det er muligt, skabe relationer begge veje til mennesker med demens og den pårørende, og koordinere evaluering
  8. Organisationer, f,eks Nationalt Videnscenter for Demens, Sundhedsstyrelsen,Alzheimerforeningen,DGI, BTDK, DIF m.fl.
  9. Frivillige idrætsforeninger.

”Hvad er det vi KAN”?

 Vi kan indfri så mange af nedenstående færdigheder og behov som muligt for mennesker med demens:

Voksne mennesker

  1. Bedre kognitiv funktionsniveau. (evnen til at sanse, være opmærksom, indlære, huske, bearbejde information og løse problemer
  2. Forbedre ADL funktioner (daglig levevis)
  3. Bedre arbejdshukommelse
  4. Genkalde glemte færdigheder
  5. Mindske omfanget af neuropsykiatriske symptomer: Irritabilitet-depression-uro-rastløshed-forstyrrelse i døgnrytmen, højere mentalt forarbejdningstempo m.m.
  6. Forbedre den fysiske tilstand, (SMART-mål = specifikt-målbart-accepteret-realistisk-tid). Med reference til Sundhedbatters adræthedsmodel.
  7. Forbedre den mentale tilstand
  8. Øge selvværd og selvtillid
  9. Motivere til livslang træning
  10. Bidrage til udsættelse af demenssygdommen for mennesker med let til moderat demens.

Demensinstruktørers rolle:

  1. Planlægge og gennemføre træningen
  2. Skabe individuelle relationer
  3. Undervise og træne ud fra individuelle hensyn
  4. Træne mindre grupper og fællesskaber
  5. Facilitere og supervisere træningen undervejs, enkeltvis eller gruppevis
  6. Bedre bevarelse af det kognitive funktionsniveau(evnen til at sanse, være opmærksom, indlære, huske, bearbejde information og løse problemer)