” sammen KAN vi”

” sammen KAN vi” er det vigtigste element i vores koncept næst efter relations-dannelsen , fordi vi vil skabe effekt og resultater fra den relationsbaserede træning for mennesker med ønske om forebyggene træning og mennesker med demens.
Processen:

Hvem er ”vi” ?
Enkelte eller kombinationer af nedenstående sammen med demensinstruktøren:
- Sundhedbatter
- Borgeren/mennesket med demens
- Pårørende(netværk
- Plejecenter, pleje- og omsorgspersonale/foreningen/træningsstedet
- Kommunal demenskoordination
- Demensklinikker
- Demensinstruktørerne (Det er instruktørernes opgave at bygge bro mellem ovenstående, hvor det er muligt, skabe relationer begge veje til mennesker med demens og den pårørende, og koordinere evaluering
- Organisationer, f,eks Nationalt Videnscenter for Demens, Sundhedsstyrelsen,Alzheimerforeningen,DGI, BTDK, DIF m.fl.
- Frivillige idrætsforeninger.
”Hvad er det vi KAN”?
Vi kan indfri så mange af nedenstående færdigheder og behov som muligt for mennesker med demens:
Voksne mennesker
- Bedre kognitiv funktionsniveau. (evnen til at sanse, være opmærksom, indlære, huske, bearbejde information og løse problemer
- Forbedre ADL funktioner (daglig levevis)
- Bedre arbejdshukommelse
- Genkalde glemte færdigheder
- Mindske omfanget af neuropsykiatriske symptomer: Irritabilitet-depression-uro-rastløshed-forstyrrelse i døgnrytmen, højere mentalt forarbejdningstempo m.m.
- Forbedre den fysiske tilstand, (SMART-mål = specifikt-målbart-accepteret-realistisk-tid). Med reference til Sundhedbatters adræthedsmodel.
- Forbedre den mentale tilstand
- Øge selvværd og selvtillid
- Motivere til livslang træning
- Bidrage til udsættelse af demenssygdommen for mennesker med let til moderat demens.
Demensinstruktørers rolle:
- Planlægge og gennemføre træningen
- Skabe individuelle relationer
- Undervise og træne ud fra individuelle hensyn
- Træne mindre grupper og fællesskaber
- Facilitere og supervisere træningen undervejs, enkeltvis eller gruppevis
- Bedre bevarelse af det kognitive funktionsniveau(evnen til at sanse, være opmærksom, indlære, huske, bearbejde information og løse problemer)
